Yiyecek İçecek Hizmetleri alanı öğretim programının amacı; zihinsel yetersizliği/ otizmi olan öğrencilerin alana ilişkin mesleki yeterliliklerinin geliştirilmesi, çalışma hayatına katılımının desteklenmesi ve toplumla bütünleşmelerini sağlamaktır.
Program geliştirme sürecinde, iş gücüne dönük gereksinimlerin dikkate alınması amacıyla sektörde çalışan meslek elemanları, üniversitelerin ilgili alanlarında görevli öğretim üyeleri, mesleki alan öğretmenleri ve özel eğitim öğretmenleri ile iş birliği yapılmıştır.
Sektörünün gereksinimlerine göre hazırlanan iş analizleri doğrultusunda Yiyecek İçecek Hizmetleri alanı öğretim programının yeterlilikleri ve modülleri belirlenmiştir. Belirlenen modüllere ilişkin işlemler; işlem basamakları, bilgi, beceri ve tavır olarak ele alınmıştır. İşlem analizleri öğrencilerin eğitsel performans düzeyinin belirlenmesi ve öğretimin planlanmasında eğitimcilere yol göstermesi açısından son derece önemlidir.
Bu program ile nihai olarak hafif düzeyde zihinsel yetersizliği ve otizmi olan öğrencilerin atölye ve iş yerlerinde yapılan teorik eğitim ve mesleki uygulamalar sonucunda temel mesleki becerilerinin kazandırılmasının yanında toplumsal bütünleştirmenin sağlanması hedeflemektedir.
YİYECEK İÇECEK HİZMETLERİ ALANININ TANIMI VE AMACI
Yiyecek İçecek Hizmetleri Alanı; Mutfak, Servis ve Bulaşık dallarına ait yeterliliklerini kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretimin yapıldığı alandır.
Yiyecek İçecek Hizmetleri Alanı;
1. Mutfak
2. Servis ve Bulaşık dallarını içermektedir.
Bu dallar isimlendirilirken yaygın ve örgün mesleki eğitim kurumlarında uygulanan alan dal yapısı ile Mesleki Yeterlilik Kurumu tarafından yayımlanan ulusal meslek standartları ve ulusal mesleki yeterlilikler dikkate alınmıştır.
Alanın Tanımı
Yiyecek İçecek Hizmetleri Alanı; Mutfak, Servis ve Bulaşık dallarına ait bilgi, beceri, tutum ve iş alışkanlıklarına sahip meslek elemanlarının yetiştirmesine yönelik eğitim verilen bir alandır.
Hafif düzeyde zihinsel yetersizliği ve otizmi olan öğrencilerin eğitim performansları, ilgi, ihtiyaç, yetenek ve bireysel farklılıkları dikkate alınarak Mutfak, Servis ve Bulaşık dallarının yeterliliklerine sahip meslek elemanı yetiştirilmesinin öngörüldüğü alan olarak tanımlanması uygun görülmüştür.
Alanın Amacı
Bu alanda hafif düzeyde zihinsel yetersizliği ve otizmi öğrencilere; Mutfak, Servis ve Bulaşık dallarına ait yeterliliklerinin kazandırılması amaçlanmaktadır.
1. MUTFAK
Tanımı
Mutfak dalı; temel tahıl tatlıları hazırlayıcısı, temel sütlü tatlıları hazırlayıcısı, hamur hazırlayıcısı, kurabiyeci, gözlemeci, ekmekçi, simitçi, pideci, pizzacı, erişte hazırlayıcı, krep hazırlayıcı, kek hazırlayıcı, sebzeleri pişirmeye hazırlayıcı, kahvaltı hazırlayıcı, salata hazırlayıcı yeterliliklerini kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen daldır.
Hafif düzeyde zihinsel yetersizliği ve otizmi olan öğrencilerin eğitim performansları, ilgi, ihtiyaç, yetenek ve bireysel farklılıkları dikkate alınarak mutfak dalının yeterliliklerine sahip meslek elemanı yetiştirilmesinin öngörüldüğü dal olarak tanımlanması uygun görülmüştür.
Amacı
Bu dalda hafif düzeyde zihinsel yetersizliği ve otizmi olan öğrencilere; temel tahıl tatlıları hazırlayıcısı, temel sütlü tatlıları yardımcısı, hamur hazırlayıcı, kurabiyeci, gözlemeci, pideci, ekmekçi, simitçi, pizzacı, erişte hazırlayıcı, kek hazırlayıcı, sebzeleri pişirmeye hazırlayıcı, kahvaltı hazırlayıcı, salata hazırlayıcı yeterliliklerinin kazandırılması amaçlanmaktadır.
2. SERVİS VE BULAŞIK
Tanımı
Servis ve bulaşık dalı; servis ön hazırlayıcı, taşıyıcı boş toplayıcı, yiyecek servis elemanı yardımcısı, içecek hazırlayıcısı, içecek servisçisi, oda servis ofisi düzenleyicisi, elde bulaşık yıkayıcı, makinede bulaşık yıkayıcı, bulaşıkhane temizleyicisi yeterliliklerini kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen daldır.
Hafif düzeyde zihinsel yetersizliği ve otizmi olan öğrencilerin eğitim performansları, ilgi, ihtiyaç, yetenek ve bireysel farklılıkları dikkate alınarak servis ve bulaşık dalının yeterliliklerine sahip meslek elemanı yetiştirilmesinin öngörüldüğü dal olarak tanımlanması uygun görülmüştür.
Amacı
Bu dalda hafif düzeyde zihinsel yetersizliği ve otizmi olan bireylere; servis ön hazırlayıcısı, taşıyıcı boş toplayıcı, servis elemanı yardımcısı, içecek hazırlayıcı, içecek servisçisi, oda servis ofisi düzenleyicisi, elde bulaşık yıkayıcısı, makinada bulaşık yıkayıcısı, bulaşıkhane temizleyicisi gibi yeterliliklerinin kazandırılması amaçlanmaktadır.